1) Przeglądarka Ksiąg Wieczystych
2) Wyszukiwarka KRS
3) Wyszukiwarka CEIDG
4) Rejestry Notarialne
5) Krajowa Rada Notarialna
6) Krakowska Izba Notarialna
7) Ministerstwo Sprawiedliwości
8) Ministerstwo Finansów
9) Wyszukiwarka interpretacji prawa podatkowego
10) Urząd Miejski w Miechowie
11) Starostwo Powiatowe w Miechowie
12) Geoportal Powiatu Miechowskiego
13) Sąd Rejonowy w Miechowie
Najem okazjonalny to forma wynajmu mieszkania przeznaczona dla osób fizycznych, w której wynajmujący jest skuteczniej chroniony przed działaniami najemcy, niż w przypadku standardowej umowy najmu. Jednym z koniecznych załączników do umowy najmu okazjonalnego jest bowiem sporządzone przez notariusza oświadczenie najemcy o ustanowieniu tytułu egzekucyjnego. Umowa zawarta w trybie najmu okazjonalnego pozwala szybciej i skuteczniej odzyskać lokal, jeśli po zakończeniu najmu nie zostałby zwrócony przez nieuczciwego najemcę, bez konieczności przeprowadzenia postępowania sądowego o eksmisję, w szczególności bez obowiązku zapewnienia lokatorowi lokalu socjalnego.
Umowa najmu okazjonalnego lokalu jest umową zawartą w formie pisemnej na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
Właściciel lokalu zobowiązany jest zgłosić zawarcie umowy najmu okazjonalnego lokalu naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce jego zamieszkania, w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia najmu.
Do umowy najmu okazjonalnego lokalu załącza się:
1) oświadczenie najemcy w formie aktu notarialnego, w którym najemca poddał się egzekucji i zobowiązał się do opróżnienia i wydania lokalu używanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego lokalu w terminie wskazanym w żądaniu;
2) oświadczenie najemcy zawierające wskazanie przez niego innego lokalu, w którym będzie mógł zamieszkać w przypadku wykonania egzekucji obowiązku opróżnienia lokalu;
3) oświadczenie właściciela lokalu lub osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu, o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy i osób z nim zamieszkujących w lokalu wskazanym w oświadczeniu (na żądanie wynajmującego sporządzone z podpisem notarialnie poświadczonym).

Notarialny Rejestr Testamentów (NORT) ma na celu zmniejszenie ryzyka, że testament po śmierci spadkodawcy nie zostanie ujawniony lub zostanie odnaleziony z opóźnieniem. Notarialny Rejestr Testamentów prowadzony w formie elektronicznej, a dostęp do niego wymaga pośrednictwa notariusza.
Wpis do NORT nie jest jednak obowiązkowy – testament rejestrowany jest wyłącznie na wniosek testatora, a sama rejestracja jest bezpłatna.
Elektroniczny rejestr testamentów nie zawiera szczegółowych informacji o treści testamentu, a jedynie kluczowe dane dotyczące jego sporządzenia.
Zarejestrowanie testamentu w NORT jest dobrowolne i nie wpływa na ważność samego testamentu.

Zarząd sukcesyjny to sposób na zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania firmy po śmierci przedsiębiorcy.
Instytucja ta przewiduje, że po śmierci właściciela przedsiębiorstwa, jego firma może być tymczasowo prowadzona dalej przez zarządcę sukcesyjnego. Osoba ta przez dwa lata (w wyjątkowych przypadkach – za zgodą sądu – przez pięć lat) będzie odpowiedzialna za dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Takie rozwiązanie daje gwarancję płynnej sukcesji w przypadku jednoosobowych działalności i jest sposobem na rozwój rodzimych firm.
Zarządca sukcesyjny może zarządzać majątkiem przedsiębiorstwa, zgodnie z wolą samego przedsiębiorcy lub jego spadkobierców. Pozwala to na utrzymanie w mocy: umów o pracę zatrudnionych pracowników, kontraktów, zezwoleń, pozwoleń czy koncesji związanych z przedsiębiorstwem, nazwy firmy czy firmowego konta bankowego zmarłego przedsiębiorcy.

![]()
![]()
Przedsiębiorca, jeszcze za swojego życia, a po jego śmierci – jego spadkobiercy, wyznaczają do zarządzania majątkiem firmy specjalną osobę.
Aby doszło do rejestracji zarządcy sukcesyjnego w systemie CEIDG, przedsiębiorca powinien powołać, w formie pisemnego oświadczenia, zarządcę i uzyskać na piśmie jego zgodę w tej sprawie. W przypadku gdy przedsiębiorca nie zrobi tego za swojego życia, prawo przewiduje, że w ciągu 2 miesięcy od śmierci przedsiębiorcy zarządcę sukcesyjnego mogą także powołać spadkobiercy lub małżonek przedsiębiorcy, który jest współwłaścicielem firmy. W tym przypadku potrzebne jest jednak uzyskanie potwierdzenia w formie aktu notarialnego. Następnie notariusz zgłosi zarządcę sukcesyjnego do CEIDG .